a

b_280_0_16777215_00_images_pasalic-1082017.jpegУвешћу за сада један дан у месецу, по потреби и чешће, Дан заштитника грађана, када ћу директно разговарати са грађанима о њиховим проблемима. Правници у пријемној служби Заштитника грађана примају грађане сваки дан, али они понекад желе да виде и руководиоца институције и њему да представе своје проблеме.

Пише: Катарина Живановић

Директан контакт грађана и омбудсмана може само ојачати поверење у ову институцију, што ми је и један од зацртаних циљева, каже за Данас новоизабрани заштитник грађана Зоран Пашалић, упитан да појасни изјаву дату нашем листу да ће врата заштитника грађана "од сада бити отворена свим грађанима". Он није желео да се осврће на рад бившег омбудсмана Саше Јанковића, наводећи да ће у свом будућем раду увести јасне критеријуме као "одбрану од политике".

* И даље остаје мистерија како је дошло до тога да ви будете кандидат СНС за заштитника грађана. Испуњавате законске услове, али их испуњавају и други бројни адвокати и судије. Зашто је СНС предложила баш Вас? Како је дошло до контакта и договора између вас?

- Моју кандидатуру за функцију заштитника грађана и процедуру која је потом уследила, не бих назвао мистериозним, већ напротив, јавним и транспарентним чином, који је у потпуности извршен у складу са законском регулативом. Одлуку да прихватим кандидатуру нисам лако донео, свестан, пре свега одговорности коју са собом носи. Разговарао сам са више чланова владајуће коалиције која ме је предложила, СНС, СПС, СДПС, ЈС, ПУПС, ПС, СПО, ПСС и СВМ, који су сматрали да одговарам овој функцији. Предложен сам на скупштинском Одбору, а потом сам изгласан на пленуму Народне скупштине од стране 142 посланика.

Почаствован сам што сам управо ја изабран од стране већине посланика и верујем да је за овакву одлуку посланика одлучујућа била моја радна каријера, на коју сам изузетно поносан, посебно на функцију председника Удружења судија прекршајних судова. Сложићу се са вама да међу мојим колегама има изврсних стручњака, али расправу ко је бољи експерт међу нама, скоро 3.000 судија и неколико хиљада адвоката сматрам, и то не само у овом случају, излишном.

* У којој мери институција Заштитника грађана може да буде независна, када су Вас изабрали људи из странке који су на челним функцијама у институцијама чији рад треба да контролишете?

- Да ли онда очекујете да би кандидат за заштитника грађана, кога је предложила нека друга посланичка група у случају да је изгласан, постао власник тапије на независност и стручност у раду? Мислим да је политизација која је настала око избора заштитника грађана непотребна и штетна, пре свега за грађане Србије, али и за рад саме институције. Добићемо збуњене и неповерљиве грађане, наново подељене, који неће знати коме да се обрате и шта могу да очекују од ове институције, а то је управо оно што желим да избегнем. Такође, очекујем од запослених у институцији да у поступцима контроле рада државних органа, буду руковођени само једним начелом - критеријумом струке и професије коју обављају. Увешћу јасне критеријуме у раду који ће бити најбоља одбрана од политике. Моја "политика" су Устав и закони ове земље.

* Зашто случај "Савамала" до сада није добио судски епилог, када је поприлично јасно шта се тамо догодило?

- Заштитник грађана је окончао случај Савамала, пре мог ступања на ову дужност, он је правно и фактички завршен, а на надлежнима је да јавност обавесте о својим поступањима и резултатима. Могу да поновим оцене из последњег и ранијих годишњих извештаја које сведоче о веома квалитетној сарадњи са појединим државним органима, пре свега са Министарством унутрашњих послова, и изразим очекивања да ће бити настављена и убудуће.

* Да ли ћете инсистирати да се расветле случајеви "Хеликоптер" и "Парада поноса", када је претучен брат председника Александра Вучића? Бивши омбудсман је изнео низ неправилности у својим извештајима у вези са тим предметима и начином на који је истрага вођена.

- Претходни заштитник грађана није покренуо поступак у случају "Хеликоптер", док је поступак "Парада поноса" окончан, такође пре мог ступања на дужност, упућивањем препорука надлежним државним органима. Јавност је детаљно била упозната са налазима Заштитника грађана, иступима његових челника у јавности, али и годишњим извештајем који је достављен Народној скупштини, где је овај случај наведен као један од примера у коме није поступљено по упућеним препорукама. То су кључни начини, методи деловања ове институције која није овлашћена да примени санкције. Ја ћу пратити случајеве које сам наследио и по потреби ћу

иступати у јавности.
* Како бисте оценили рад вашег претходника, Саше Јанковића, који је на тој функцији био 10 година? Владајућа странка га је оптуживала за "политиканство". Да ли се слажете са том констатацијом, да се током свог мандата заштитника грађана бавио политиком?

- Природно је да ћу, као и сваки будући заштитник грађана, дати лични печат у развоју ове институције. Два су разлога зашто не желим да коментаришем рад свог претходника. Један се налази у самом Закону о Заштитнику грађана, члан 10а који не дозвољава заштитнику и његовим заменицима да дају политичке изјаве. Други се односи на чињеницу да, иако је Заштитник грађана инокосни орган то не значи да може бити важнији од саме институције којом руководи. Ову институцију, као и остале државне институције, морамо јачати и развијати, а не сводити на персонална решења. Уосталом, у другим државама грађани знају за институцију Заштитника грађана, али мали број њих ће знати и име самог заштитника грађана. Зато ће један од првих корака бити измена Закона о Заштитнику грађана где ћу инсистирати на јасном дефинисању надлежности и овлашћења Заштитника грађана.

* Представници власти имају изузетно негативан однос према независним регулаторним телима, што видимо из изјава појединаца, али и односа Скупштине према њима. Извештаји Заштитника грађана и Повереника за информације од јавног значаја се већ три године не разматрају, иако су посланици у обавези да то ураде. Зашто је то тако?

- Не желим да тумачим туђе изјаве. Тачно је да Скупштина Србије већ три године заредом не разматра годишњи извештај о раду заштитника грађана. Закон о разматрању ових кључних аката је апсолутно јасан и ја очекујем да ће извештаји бити на дневном реду скупштине у што скоријем року. Сматрам да има простора за веће разумевање државних органа и ове институције.

* Након ступања на функцију имали сте неколико састанака са представницима невладиног сектора. Како бисте оценили те разговоре и шта ће бити ваши приоритети у наредном периоду?
- На досадашњим састанцима са представницима невладиног сектора разматрани су различити моделитети будуће сарадње. Заштитнику грађана је стални дијалог и размена мишљења са невладиним сектором један од главних приоритета, драго ми је што сам наишао на разумевање и са њихове стране. Договорени су редовни састанци који ће имати један циљ - стални рад на унапређењу људских права у свим областима друштва.

* Каква је ситуација са медијима у Србији? У којој мери су новинари изложени цензури/аутоцензури? Како побољшати статус новинара у Србији?

- Економски неповољан положај већине новинара, уговори који не обухватају и доприносе, нередовне исплате и ниске зараде, такође су слика нашег новинарства. Током 2016. године струковне новинске организације пријавиле су више десетина напада на новинаре, али су и новинари штампаних медија током 2016. година прекршили новинарски кодекс у скоро 6.000 случајева. Кршила се претпоставка невиности, износиле су се непроверене чињенице или информације без навођења извора. Иако питања цензуре и аутоцензуре не спадају у надлежност Заштитника грађана, већ су, по мом мишљењу, проблем који морају да покрену и решавају медијске куће и струковна новинарска удружења, ова институција ће увек указивати и јавно осуђивати свако кршење права слободе говора и мишљења, фундаменталног права на коме су заснована сва демократска друштва.

Немам везе са стриптиз клубом

* Таблоиди су писали да сте власник стриптиз клуба у Београду. Да ли је то тачно?

- Нисам никада био власник или сувласник, нити сам имао власнички удео, правно и фактички, у било ком стриптиз клубу у Београду.

Мост сарадње

Намера ми је да успоставим мост сарадње са свим релевантним институцијама и организацијама у овом друштву које штите и унапређују људска права, а Заштитник грађана ће се за поштовање, остваривање и заштиту људских права борити онако како је једино и могуће, контролишући рад државних органа и институција, наравно у складу са законом.