a

Друштво психолога Србије је на 58. сабору психолога, од 26. до 29. маја 2010. године, упознато са  Мишљењем и Препоруком Заштитника грађана, да се са потребним степеном флексибилности у односу на број ученика, односно одељења у школи, прилази решавању питања одређивања броја  стручних сарадника и њиховог запошљавања (психолози, педагози, социјални радници и стручњаци из области специјалне едукације).  Извршни одбор Друштва психолога Србије је 1. јула о.г. и званично подржао ову иницијативу Заштитника грађана Републике Србије.

Заменица Заштитника грађана за област права детета, Тамара Лукшић – Орландић је крајем маја 2010. године упутила Министарству просвете Републике Србије поменуто Мишљење са Препоруком. Основни циљ овог акта Заштитника грађана је задовољавање конкретно и стварно утврђених потреба ученика уместо поштовања унапред постављене математичке пропорције броја ђака и броја запослених сарадника, како се поступа по сада важећим правилницима. Ово је посебно значајно због новина које је донео Закон о основама система образовања и васпитања који је међу опште принципе образовања и васпитања укључио инклузивно образовање, односно квалитетно образовање у складу са способностима ученика и усмереност образовања и васпитања на дете.

Мишљење и Препорука заснивају се на оцени да је свакој од школа, у коју буде укључен већи број деце који захтева поштовање принципа инклузивног образовања, неопходно да као стручне сараднике имају психолога, педагога и социјалног радника и одговарајућег стручњака из области специјалне едукације, који ће имати активну улогу у спровођењу инклузивног образовања, али и у пружању стручне помоћи наставницима који непосредно и свакодневно раде са ученицима са сметњама у развоју. Они, истовремено, треба да буду стручна подршка осталој деци да са разумевањем прихвате своје школске другове којима ће бити потребан индивидуални образовни програм и већа пажња наставника.

Принцип усмерености образовања и васпитања на дете - ученика је неспроводив у одсуству психолога и педагога, који су квалификовани за процену способности ученика и начина на који је потребно наставни програм прилагодити детету.

Потребе за стручњацима овог профила су још наглашеније када се има у виду висок степен насиља у и око школе.

То захтева хитне измене постојећих правилника о мерилима за утврђивање цене услуга у основним, односно средњим школама, како се зову подзаконски акти на основу којих се сада врши одређивање броја потребних стручних  сарадника у основним и средњим школама.