a

Утврђивање и санкционисање случајева лекарских грешака и других кршења права пацијената у Србији је споро, тешко и ретко, што пацијенте и њихове породице чини беспомоћним и пониженим, а несавесним здравственим радницима омогућава да сопствену одговорност пребаце на целу струку.

То је оцењено на јучерашњем састанку заштитника грађана Саше Јанковића са члановима удружења породица које сумњају да су њихови најближи преминули због несавесног лечења.

Несавестан и нестручан рад, бахатост и самовоља, када се десе у здравственој установи, имају тешке, некад трагичне последице по живот и достојанство грађана. Упркос томе, изостаје брзо и правично утврђивање и санкционисање таквих случајева, било унутар здравственог система, пред Лекарском комором или  пред судом. Сенка због тога пада на цео здравствени систем, који пропушта да се  ефикасно и принципијелно бори против лошег у својим редовима, већ често показује лажну солидарност.

Породице које већ годинама, а неке и више од деценије покушавају да докажу случајеве лекарских грешака истакли су у разговору са омбудсманом да се као препрека утврђивању одговорности за лекарску грешку пред судом најчешће појављују мањкавости и противречности у раду судских вештака. Неразумно дуго чекање на мишљење вештака, нелогичности у датим мишљењима, избегавање вештака да се јасно определи према кључним питањима за утврђивање стручне грешке и други проблеми у појединим случајевима оправдано рађају сумњу у непристрасност вештака медицинске струке. Такве појаве изузетно је тешко доказати, али су приметне - због њих цела медицинска струка сноси последице незадовољства и неповерења грађана.

Заштитник грађана Саша Јанковић је истакао да је са министром здравља Томицом Милосављевићем више пута разговарао о неделотворности унутрашњих контролних механизама, који се према Закону о здравственој заштити зову заштитници права пацијената, али притом нису повезани са Заштитником грађана, у пракси се често не поштују гаранције њихове неутралности и ауторитета, а понекад се и сами огреше о обавезу да штите права пацијената. Један заштитник права пацијената недавно је, по препоруци републичког омбудсмана, одлуком директора болнице разрешен дужности, јер није реаговао на очигледан случај кршења права пацијената.

У разговору је истакнут значај транспарентнијег и ефикаснијег рада Лекарске коморе Србије, посебно када је у питању рад Суда части ове институције. Сви подаци  о раду тела коморе  као и списак сталних судско-медицинских вештака морали би бити објављени на сајту  коморе, а пре свега  прецизна упуства и начин на који се пацијенти могу обратити лекарској комори.

Заштитник грађана до сада је окончао низ поступака по притужбама грађана на кршење права из области здравствене заштите. Притужбе су се односиле на одбијање да се пружи здравствена услуга; проблеме у набавци лекова и примању терапије за хроничне болеснике; неефикасност унутрашњих контролних механизама у здравственим установама; ускраћивање права из здравственог осигурања; незадовољство здравственом администрацијом и здравственим системом у целини, као и кршење права из радног односа медицинских радника.