a

Како унапредити образовни систем и обезбедити припадницима националних мањина да након завршетка школовања имају функционално знање српског језика и самим тим једнаке шансе у друштву, била је једна од тема састанка који је одржан у просторијама Заштитника грађана, на коме су били представници Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Покрајинског секретаријата за образовање, прописе, управу и националне мањине-националне заједнице и Канцеларијe за људска и мањинска права Владе РС.

Заменик заштитника грађана Роберт Сепи је истакао да због одлагања решавања проблема  значајан број припадника националних мањина након завршеног школовања не знају српски језик или га не знају не довољно добро. То је препрека њиховој интеграцији у српско друштво и отвара простор за сегрегацију. Заштитник грађана је 2010. године упутио Министарству Мишљење са превентивним препорукама за унапређее квалитета наставе. Циљ препорука је да ученици, припадници националних мањина, по завршетку школовања имају активно знање српског језика, а ученици српске националности да имају знање језика националне мањине, као језика друштвене средине, рекао је Сепи и додао да те препоруке нису извршене.

Помоћница министра просвете Зорана Лужанин најавила је формирање радне групе која ће се бавити развојем стандарда за учење српског језика као нематерњег, као и развојем образовања на језицима националних мањина у складу са Стратегијом развоја и унапређења образовања.

Помоћница покрајинског секретара Љубица Срђанов рекла је да тај секретаријат на проблеме у образовању указује надлежном министарству годинама. Она је додала да је уочено да се деца школују на српском језику, а не на матерњем језику, имајући у виду касније могућности за образовање, односно непостојање образовних профила на матерњем језику.

Представници Канцеларије изнели су информације о проблемима примене афирмативних мера приликом уписа ученика ромске националности и скренули пажњу на значај решавања проблема непознавања српског језика посебно код ромске деце која живе у неформалним насељима и деце која су са родитељима враћена по основу Споразума о реадмисији.