Заштитник грађана је независан и самосталан државни орган и нико не може да утиче на ставове и препоруке које доноси, нагласила је Јасминка Јаковљевић, генерална секретарка Заштитника грађана, у разговору са новинаром гласила на албанском језику у Прешеву
Јасминка Јаковљевић, генерална секретарка Заштитника грађана, (Омбудсман) говори за “Preshevanews.net”
(превод са албанског језика)
Шта је Заштитник грађана (Омбудсман) ?
Омбудсман (Заштитник грађана) је институција са дугом традицијом, која данас постоји у више од 130 земаља света. Први омбудсман основан је Уставом Шведске 1809.додине. Мандат Заштитник грађана је да прима и да разматра притужбе грађана у случајевима када органи државне управе повреде њихова права, Заштитник грађана посебну пажњу посвећује заштити права припадника националних мањина, права детета, права особа са инвалидитетом, права лица лишених слободе и родној равноправности.
Ко може да се жали и како?
Заштитнику грађана (Омбудсману) могу се обратити сви грађани без обзира на држављанство. Заштитнику грађана може се обратити такође и свака група грађана, затим удружења, предузећа или друга правна лица, домаћа или страна.
Заштитнику грађана је могуће упутити притужбу само на органе који примењују прописе Републике Србије. Заштитник грађана нема овлашћења према органима других држава или међународним организацијама.
Да ли се за притужбу плаћа такса ?
Подношење притужбе као и читав поступак пред Заштитником грађана (Омбудсманом) је потпуно бесплатан. Нема ограничења у броју притужби које желите да поднесете, уколико то право не злоупотребљавате.
Грађани не плаћају таксе, накнаде или друге трошкове када се обрате Заштитнику грађана, али рад ове институције кошта и плаћа се из буџета Републике Србије.
На ком се језику можете обратити Заштитнику грађана (Омбудсману)?
Грађани имају право да користе језик и писмо које користе у свакодневној комуникацији, и кад нам се обраћају на њиховом матерњем језику грађани ће добити одговоре на матерњем језику, али страни држављани могу да нам се обрате са притужбом у случају када су им повређена права од стране органа државне управе Србије.
Шта може да уради за вас Заштитник грађана (Омбудсман)?
Заштитник грађана по притужби грађана или по сопственој иницијативи у посебном поступку проверава да ли је у раду органа управе било или има пропуста. Ако их утврди, Заштитник грађана тражи од органа управе да пропусте исправе и препоручује им начин за то. Орган управе има задатак да информише Заштитника грађана о томе шта је урадио по препоруци, а када није поступио по препоруци да образложи зашто.
Заштитник грађана може и јавно препоручити разрешење руководиоца органе управе и иницирати поступак којим се утврђује кривична, прекршајна или дисциплинска одговорност за повреду права грађана.
Можете ли имати штетне последице због обраћања Заштитнику грађана (Омбудсману)?
Грађани неће претрпети никакву кривичну, прекршајну, дисциплинску или било коју другу санкцију или одговорност због тога што су се у доброј вери обраћали Заштитнику грађана или су пружили информације од значаја за поступак који Заштитник води.
Шта не можете очекивати од Заштитника грађана?
Заштитнику грађана не можете се жалити на рад судова, јавних тужилаштава, Владе, Уставног суда, Народне скупштине и председника Републике. Заштитник грађана по законским овлашћењима ове органе не може контролисати али то не значи да и да не може да утиче на њихов рад. Заштитнику Грађана се не можете жалити на друге грађане.
Да ли се можете жалити на рад Заштитника грађана?
Заштитник грађана је независан и самосталан државни орган, и нико не може да утиче на ставове и препоруке које доноси, нити постоји орган који их може изменити. Ипак, Заштитник грађана за свој рад одговора Народној скупштини Републике Србије, која га бира и, у законски прописаним ситуацијама, смењује га.
Које притужбе може Заштитник грађана узети у разматрање?
Заштитник грађана може притужиоцу да изађе у сусрет, уколико се притужба тиче надлежности Заштитника грађана, које су одређене Законом о Заштитнику грађана.
Канцеларији Заштитника грађана можете се обратити писменим путем или преко телефона број 017 669 103.
Ко чини особље канцеларији Заштитника грађана?
Особље канцеларије Заштитника грађана чине:
Беким Ајдини дипл. правник из Прешева.
Маја Златковић дипл.правник из Бујановца.
Какав је распоред рада канцеларије Заштитника грађана?
Канцеларија Заштитника грађана ради у следећем распореду:
понедељком и уторком у Бујановцу, у Прес сали;
средом и четвртком у Прешеву и
петком у Медвеђи
радно време је од 08:00 до 16:00 часова.
(Арбен Мемети-ПН).