Пашалић за ТВ Тањуг: Граница дечјих права је тамо где почињу њихове обавезе
Заштитник грађана Зоран Пашалић био је гост у емисији Телевизије Тањуг.
О насиљу у школама и како га спречити са Зораном Пашалићем, заштитником грађана разговара Лијана Станковић. Шта је од последњих случајева насиља до данас урађено: одржан је састанак Радне групе за превенцију насиља у школама, коју је формирало министарство, а како да научимо децу да осим права имају и обавезе, о томе, између осталог, разговарам са мојим гостом. Најпре, да ли можемо да кажемо где је граница дечијих права?
- Граница дечјих права је тамо где почињу дечије обавезе и обрнуто, границе дечијих обавеза су тамо где почињу њихова права. Одлично сте питање поставили. Углавном се говори о дечијим правима. Декларација о дечијим правима, која је донета на нивоу Уједињених нација, говори о томе да деца имају право на несметано детињство, на здравље, на школовање, али увек се поставља питање да ли тим правима одговарају одређене обавезе? Када се деца уче о својим правима требало би да се на другој страни табле, да тако фигуративно кажем, налазе обавезе које деца имају. Да се прво упознају са својим обавезама како би онда из тих обавеза могла да се упознају са својим правима.
Што сада није случај с обзиром на то да најчешће када упишу први разред добију ту књижицу о правима детета, па често се и родитељи побуне јер основци нису упознати баш са својим обавезама, чини се.
- Оно што је основно а што смо заборавили јесте да није само школовање него школовање и васпитање. Значи да се деца, не само од школског узраста него и раније, морају кретати у оквиру оних обавеза које су за њихов узраст и које она свакако морају као такви да науче првенствено како не би дошло до овога што се у последње време дешава, а то су случајеви не само насиља него сваке врсте, да тако фигуративно кажем, неадекватног понашања деце.
Каква су ваша искуства претходних година. Да ли ми сада можда само више видимо нешто што се дешава или се то дешавало и претходних година само што можда мање је било снимака, мања је било у јавности приче о томе?
- Нико није водио статистику да ли га је сада више или га је било више, али суштина је да је сада видљивије што преко друштвених мрежа, али је видљивије преко информативних емисија, видљивије у новинама и више се инсистира на томе да деца врше насиље, односно да деца трпе насиље. То је оно што због чега се Заштитник грађана посебно бавио том тематиком у последњих неколико година објашњавајући у летњим школама које организујемо, последња је била у септембру ове године, која су права деце али које су и обавезе деце не само према својим вршњацима, већ првенствено према родитељима, школи и свима онима са којима деца долазе у контакт.
Недавно сте одржали једну едукативну радионицу. У питању су ученици шестог разреда. Какав је ваш утисак уопште у разговору са њима, колико су они свесни и својих права али и својих обавеза?
- Изузетно су свесни и својих права и својих обавеза и оно што је било најзначајније код тог састанка јесте та интеракција између нас и њих, где су они износили своје проблем са којим се најчешће сусрећу и њихово виђење како би ти проблеми могли да се реше.
Који су њихови најчешћи проблеми, шта је то што су вам рекли?
- Најчешће проблеме је изазвало то што су интернет као такав, односно уопште електронске комуникације довеле до тога да свако без икакве одговорности, може не само насиљем већ различитим садржајима да утиче на децу да врше неке изграде, од изгреда па све до физичког насиља.
Каква је ту улога наставника, учитеља али родитеља у свему томе?
- Овде је најбитнија превенција. Превенција мора бити пре свега. Углавном се забележи у средствима информисања када се нешто деси или када је нешто што се дешава заиста драстично. Уствари, почетак је у оном тренутку када ви децу упозоравате на све ризике које носи првенство та комуникација путем друштвених мрежа, затим комуникација међу њима ван куће, првенствено у кући, а онда и ван куће, у школи и у сваком контакту који деца имају.
Какву поруку онда шаље... Рецимо у случају насиља у Трстенику, родитељи једног дечака су донели медицинску документацију да је он био неурачунљив. Да узмемо и да је то било тако, али хоћу да кажем да су се потрудили некако и на тај начин се та ствар реши да он не буде избачен из школе.
- Родитељи морају преузети свој део одговорности и ту, оно што заиста морам да кажем, морају бити објективни колико је год то могуће. Дешавало се, пред Заштитника грађана дошло је много примера где родитељи чија су деца имала неке изгреде, насиље, вређање или било шта што није адекватно понашање, да бране децу без икаквог критичког става према њима, што апсолутно не води ничему добром.
Како реагују онда када им ви кажете нешто што је критички?
- Не само ми, него кад им било ко каже, центри за социјални рад, полиција, образовне установе као што су школе, гимназија и тако даље. Један добар број, да не кажем сви, покушава да потпуно заштити своје дете. Скоро сам имао случај где су два дечака разбила прозоре и где се није могло утврди који је од њих двојице то учинио. Када су родитељи били позвани, у конкретном случају очеви, дошло је до физичког обрачуна очева, где су један другог оптуживали за такво вандалско понашање и бранили своје дете по сваку цену.
Што је онда и пример вероватно деци касније у животу.
- Управо то. Значи децу ми свакако морамо заштитити, али да употребим тај израз, не можемо дозволити да она буду презаштићена и да на страни њихових права се не налазе и њихове обавезе, значи оно што они морају знати да не смеју да чине.
Да ли би решење било да се додели статус службеног лица просветним радницима, што су и они захтевали?
- О томе не одлучује Заштитник грађана, али се ту поставља питање ко је све у ризику, која су сва занимања у ризику? Ако бисмо ишли логиком, а многа занимања су у ризику, да сви они имају могућност неке посебне заштите, онда би, могу да кажем слободно, добро требало размислити о томе да се не би дисквалификовала она занимања која су јако ризична, наспрам оних која су мање ризична. Тиме нећу да кажем да је професорски или наставнички посао ван ризика. То смо видели на бројним примерима.
Ту је велика улога и медија. Како ви видите да медији могу да допринесу, да ли је позитиван ефекат што се снимак, рецимо овај из Трстеника, приказивао на свим телевизијама недељама у контексту наравно прича-проблем-решење, али да ли је то пут?
- Медији ту имају превасходни утицај. Кад кажем медији не мислим само на телевизију, већ првенствено на електронске медије, интернет, такве садржине. Али не само што ћете објавити да се тако нешто десило, већ деловати превентивно. Кад кажем превентивно то значи упозоравати на то шта су дечија права, али свакако и шта су њихове обавезе.
Да ли сте можда имали неке разговоре са министром у смислу ове радне групе која је формирана да се бави овом темом?
- То је врло значајно питање и ми ћемо се тиме бавити. Разговарао сам са министром, односно министарком за бригу о породици, министром просвете свакако. Али мислим да не треба одмах стављати тежиште на школе. Деца јесу део дана у школи или су већи део дана окренуто сама себи и онда преко друштвених мрежа, путем такве комуникације, долазе до неких закључака које су потпуно, потпуно неадекватни овоме што ми хоћемо, а то је да превентивно делујемо.
Шта мислите да Радна група може да постигне, односно систем?
- Систем углавном подстиче на тај начин што доноси одређене прописе које спроводи, али на тај начин што ће увезати разне актере Ви сте рекли министарством. Не бави се тим послом један министар, једно министарство већ се бави више министарстава и морају да делују кохерентно.
Он је рекао да је он иницирао оснивање радне групе. Зато сам њега истакла.
- Управо у понедељак имам састанак тим поводом.
Онда ћемо се видети после тога да чујемо како је било. Хвала вам на разговору.