a

Заштитник грађана у обављању послова Националног механизма за превенцију тортуре (НПМ) је обавио три надзора над поступцима принудних удаљења 18 странаца у 2023. години. У два случаја надзирано је удаљење укупно 16 држављана Сиријске Арапске Републике из Прихватилишта за странце у Димитровграду, које је обављено друмским саобраћајем до граничног прелаза са Републиком Бугарском, а у једном случају удаљење два странца, држављана Републике Индије и Исламске Републике Пакистан, из Прихватилишта за странце у Падинској Скели до Аеродрома “Никола Тесла” Београд.

У вези са наведеним надзорима сачињен је јединствен извештај који је упућен у јануару 2024. године. НПМ је у извештају поново указао на проблем течне комуникације са странцима и позвао Министарство унутрашњих послова да користи услуге преводилаца, имајући у виду да је, када странци не разумеју језике које користе полицијски службеници, сам поступак отежан и потенцијално ствара неразумевање у вези са питањима која су од значаја како за сам поступак који се према странцу спроводи, тако и за странца. Истовремено, помоћ преводилаца у комуникацији умногоме олакшава рад службеника који обављају удаљење или на други начин поступају према странцу. Помоћ других странаца у комуникацији није потпуно одговарајуће решење, већ је потребно користити услуге квалификованих преводилаца, о чему говоре и међународни стандарди.

НПМ је указао и на праксу надлежних органа да решењем о враћању одређују странцима рок за добровољни повратак, по коме су дужни да напусте земљу по правилу у року од 15 дана, а да им се истовремено одређује и боравак у прихватилишту. Као што је наведено у извештају, НПМ не види разлоге због којих се странцима којима је одређен боравак у прихватилишту због ризика да неће бити доступни надлежном органу ради спровођења принудног удаљења (чл. 87. ст. 2. т. 1. Закона о странцима) решењем о враћању одређује рок за добровољни повратак, када се већ они истовремено смештају у прихватилиште за странце. Закон већ даје могућност да се решењем о враћању не одређује рок за добровољни повратак, односно да се решењем о враћању наложи странцу да одмах напусти територију Републике Србије ако постоји ризик да странац неће бити доступан надлежном органу ради спровођења принудног удаљења (чл. 77. ст. 7. Закона о странцима), након чега би му се у сврху извршења принудног удаљења могао одредити боравак у прихватилишту. Министарство унутрашњих послова је обавестило НПМ да се ради о спорадичном случају и да министарство, уважавајући дати коментар, предузима неопходне активности у погледу континуираног стручног оспособљавања полицијских службеника организационих јединица које обављају послове у вези са кретањем и боравком странаца у циљу правилне и уједначене примене Закона о странцима.

НПМ је утврдио одређене недостатке у припреми странаца за принудно удаљење. Део странаца је у дану удаљења обавештен о предстојећем удаљењу, а једном странцу нису враћене све личне ствари за које је тврдио да су му привремено одузете. НПМ је обавештен да ће полицијски службеници у будућем раду посебну пажњу обраћати на одузете предмете, рачунајући и оне који немају материјалну вредност, и да ће се они одузимати уз издавање потврде о привремено одузетим предметима и чувати на безбедном месту. Такође, одмах по сазнању о реализацији принудног удаљења о томе ће обавештавати странца који се удаљује, те да до изузетака долази због кратког временског рока од добијања сагласности од стране надлежних органа стране државе по раније достављеној замолници у поступку реадмисије и заказаног времена и граничног прелаза на коме ће се извршити примопредаја. НПМ ће наставити да прати припрему странаца за удаљење, нарочито имајући у виду да су у последњих неколико година констатовани позитивни помаци у погледу наведеног.

НПМ је обавештен и да је Министарство унутрашњих послова наставило са активностима везаним за поновну организацију састанка на највишем нивоу са представницима Министарства здравља, с обзиром на то да НПМ већ дуже време указује на недостатке и потребу за унапређењем у погледу приступа лекару и пружања здравствене заштите у прихватилиштима за странце.

Странци који су удаљени у Републику Бугарску су навели да не желе да иду у ту државу због страха од третмана. Заштитник грађана се обратио Омбудсману Републике Бугарске ради прикупљања информација о даљем поступању према тим странцима и обавештен је да је бугарски Национални механизам за превенцију тортуре добио информације да су сви они смештени у установу за странце, да су убрзо затражили међународну заштиту у Бугарској и премештени у прихватни центар, који су до средине јуна 2023. године сви добровољно напустили. Такође, у одговору Омбудсмана Републике Бугарске се наводи и да због сукоба који су у току у земљама као што су Сирија и Авганистан, бугарске власти неће враћати њихове држављане, због опасности по њихове животе и здравље. У вези са поштовањем забране принудног удаљења, НПМ је поново обавештен да Министарство унутрашњих послова планира да организује и одржи низ семинара и обука за полицијске службенике на локалном и централном нивоу који се односе на сагледавање испуњености услова за доношење решења о враћању, а имајући у виду да је у сваком конкретном случају неопходно да полицијски службеник сагледа и оцени да ли је испоштовано начело забране враћања, односно да ли постоје сметње за враћање из члана 83. Закона о странцима. НПМ ће са посебном пажњом наставити да прати то питање.