a

Због великог броја обраћања грађана Заштитнику грађана, ова институција је увела радно време током суботе и недеље, тако да ће од сутра стручна служба Заштитника грађана  радити свих седам дана у недељи и биће доступни грађанима путем следећих бројева  телефона:

011/2068-100, од 8 до 16 часова 

064 876 8505, од 16 до 22 часа и 

нови бројеви телефона који су уведени:

066 8007009, 066 8007010, 066 8007011, 066 8007012, од 8 до 22 часа

 

Током ванредног стања, а у складу са мерама Владе Републике Србије на основу којих лица која имају више од 65 година остају у својим домовима, од данас са радом почињу кол центри при свакој општини. 

Суграђани, пре свега старији од 65 година, који имају потребу да им се на кућну адресу доставе основне животне намирнице или лекови могу да се јаве на бројеве телефона кол центара при градским општинама. 

Списак градова и општина са бројевима телефона можете преузети овде.

Рок за пријаву на Јавни позив Заштитника грађана за доделу награда јединицама локалне самоуправе које су у претходној календарској години највише допринеле развоју свих облика приступачности на својој територији, продужен је због новонасталих околности и увођења ванредног стања у Републици Србији до 30. априла 2020. године.

У допису који је данас упућен општинама, градовима и градским општинама Заштитник грађана је позвао јединице локалне самоуправе да поднесу пријаву на Јавни позив и на тај начин прикажу и промовишу примере добре праксе у развоју приступачности на својој територији.

Заштитник грађана подсећа да је награда за приступачност настала као израз потребе да се у настојањима да се постигне инклузивније друштво у Србији укаже на искораке појединаца и/или институција у креирању примера добре праксе који доприносе квалитету живота, служе као модел, инспирација и идеја за све и као такви су веома значајни за унапређење положаја особа са инвалидитетом. Истовремено, награда има за циљ да континуирано утиче на подизање свести и пошаље снажну поруку о важности приступачности. У циљу развоја приступачности у Републици Србији и промовисања примера добре праксе, Заштитник грађана је и ове године, у сарадњи са Тимом за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије и Сталном конференцијом градова и општина, по четврти пут заредом, расписао Јавни позив.

Од дана проглашења ванредног стања у Републици Србији које је уведено због епидемије корона вируса, институција Заштитника грађана прати поштовање људских права сходно условима овакве ванредне ситуације.

У складу са тим, праћењем стања људских права на терену у ванредним оквирима свакодневно се бави мобилна екипа институције Заштитника грађана састављена од представника Одељења за хитно поступање, Сектора за права лица лишених слободе и Националног механизма за превенцију тортуре (НПМ).

Ова теренска екипа у условима ванредног стања ради појачано и целодневно.

Стручна теренска екипа Заштитника грађана фокусирана је на поступање по сопственој иницијативи, односно у оним ситуацијама за које буду постојала сазнања да постоји опасност од угрожавања права грађана у условима ванредног стања.

У ситуацијама опасности по угрожавање људских права, Заштитник грађана обратиће се надлежним државним органима, институцијама, установама и организацијама како би се у потпуности поштовала људска права сходно постојећим околностима.

Представници Одељења за хитно поступање Заштитника грађана у теренској екипи поступају у случајевима претпоставке да постоји опасност по живот или здравље грађана, опасност од грубог кршења права или опасност настанка ненадокнадиве штете.

Сектор за права лица лишених слободе и НПМ поступа када постоји сумња да је, сходно новоуведеним условима ванредног стања, дошло до повреде права лица лишених слободе, примене полицијских овлашћења, тортуре или других облика злостављања.

Члан 200 Устава Републике Србије предвиђа да проглашењем ванредног стања могу бити прописане мере којима се одступа од Уставом зајемчених људских и мањинских права.

Сходно томе, Заштитник грађана стараће се да људска права грађана Србије у оквиру тих одступања буду заштићена и поштована.

Заштитник грађана Зоран Пашалић апелује на кориснике друштвених мрежа да не шире непроверене информације које се односе на природу вируса корона и последице које могу изазвати по здравље грађана у Србији. Пашалић такође констатује да је конфронтирање ставова лаика на друштвеним мрежама узело маха, да води ширењу панике и страха међу становништвом, те стога позива грађане да не користе савете нестручних лица, већ упуства медицинске струке, која су свакодневно доступна путем званичних извора.

Банални савети за заштиту од вируса корона, неутемељене оптимистичке прогнозе о изненадном повлачењу епидемије, једнако опасне као и оне, песимистичке, о општој пропасти, примери су дезинформација које се шире невероватно брзином са несагледивим последицама, пре свега по здравље грађана и безбедност становништва. Оно што је заједничко овим информацијама је да спадају у домен заблуда и лажних вести, да се прихватају без икакве критичке задршке, насупрот стручном приступу који је у овом тренутку неопходан и једино валидан, истиче Пашалић.

Како је нагласио, најважније је да грађани буду правовремено упознати са мерама Владе Републике Србије и ванредног стања које су уведене у склопу борбе против епидемије вируса корана. Од изузетне важности је дисциплиновано придржавање свих препорука и упутстава како би заједнички превазишли једну од највећих здравствених криза са којом се суочавамо, поручио је Пашалић.

Заштитник грађана Републике Србије Зоран Пашалић, у складу са Законом о Заштитнику грађана, предао је данас Народној скупштини Републике Србије Редован годишњи извештај Заштитника грађана за 2019. годину.

Страна 2 од 437